loading...
امر به معروف
محمد بازدید : 7 دوشنبه 28 بهمن 1392 نظرات (0)
قیمت پایه خوراک گاز پتروشیمی‌ها 13 سنت تعیین شد


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی را ۱۳ سنت تعیین کردند.

نمایندگان مجلس در جریان رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه ۹۳ به پیشنهاد الیاس نادران رای دادند که براساس آن قیمت پایه خوراک واحدهای پتروشیمی در چارچوب هدفمند کردن یارانه‌ها به گونه‌ای تعیین می‌شود که از 13 سنت در هر متر مکعب کمتر نشود.

در این مصوبه همچنین آمده به منظور تحریک و تشویق واحدهای پتروشیمی و فعالان اقتصادی به توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع تکمیلی و پایین دست و اشتغالزایی بیشتر با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته و رعایت مکان‌یابی وزارت نفت، قیمت خوراک گاز را به صورت پلکانی به گونه‌ای تخفیف دهد که نرخ بازده داخلی ارزی سرمایه‌گذار تا ۳۰ درصد باشد.

به موجب این مصوبه آئین‌نامه اجرایی تخفیف پلکانی براساس شاخص‌های ترکیبی فوق ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون توسط وزارت نفت تهیه می‌شود وبه تصویب هیات وزیران می‌رسد.

نمایندگان مجلس با ۱۴۶ رای موافق، ۴۴ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر این پیشنهاد را به تصویب رساندند.

در جریان بررسی تبصره مربوط به قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی برای رفع ایراد شورای نگهبان در بودجه ۹۳ تذکرها و اخطارهایی از سوی نمایندگان مطرح شد.

بدهی هزاران میلیاردی پتروشیمی ها به دولت/ سود ۳.۵ برابری واحدهای پتروشیمی در سال گذشته 
احمد توکلی در واکنش به اظهارات پورابراهیمی که گفته بود سهام‌داران پتروشیمی‌ها بازنشستگان آموزش و پرورش و تامین اجتماعی و وزارتخانه‌های دولتی هستند، گفت: همان دستگاه‌ها و نهادهایی مثل وزارت دفاع و وزارت رفاه که از آن‌ها نام بردید در دولت صاحب نفوذ هستند. پتروشیمی‌های خصوصی سر جای خود، ما حتی با رانتخواری برای دولتی‌ها هم مخالف هستیم.

وی افزود: پتروشیمی‌ها در سال ۸۷، ۹۳ درصد سرمایه آورده خود در سال ۸۹، ۹۶ درصد و در سال ۹۰ ، دو و نیم برابر سرمایه و در سال ۹۱ سه و نیم برابر سرمایه‌شان سود بردند. این برای هر کسی که باشد بد است به ویژه برای صنعت، رشد بازار و بورس رقابتی زیان بار است. این عضو کمیسیون تلفیق تاکید کرد: بازار بورس بازار رقابت کنندگان است نه رانتخواران.

وی در پایان با اشاره به بدهکاری هزاران میلیاردی پتروشیمی‌ها به دولت تصریح کرد: پتروشیمی‌ها به دلیل معافیت‌هایشان مالیات ناچیزی پرداخت می‌کنند و گاز مجانی می‌برند در حالی که این موضوع باید قاعده مند باشد.

سهامداران پتروشیمی‌های خصوصی سود گازهای مجانی را می‌برند 
الیاس نادران نیز در تذکری با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق در مورد نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی تصریح کرد:‌ نظر من و جمع کثیری از اعضای کمیسیون این بود که باید از سویی رانت موجود که توسط پتروشیمی‌ها به ناحق برده شده را اصلاح کنیم و از سویی مراقبت کنیم که اقتصاد ملی آسیب نبیند و مجموع اقداماتمان به نفع اقتصاد باشد. این عضو کمیسیون تلفیق اضافه کرد: سهامداران پتروشیمی‌های خصوصی چه کسانی هستند. آن‌ها سود و رانت و گاز‌های مجانی می‌برند و در دو سال قبل به دلیل افزایش قیمت ارز، ریالی پرداخت نکردند اما به صورت ارزی صادرات داشتند.

مردم در بورس با تعیین قیمت ۱۵ سنتی خوراک گاز پتروشیمی ده‌ها هزار میلیارد ضرر کردند 
بهروز نعمتی نیز در اخطاری مستند به اصل ۴۰ قانون اساسی با اشاره به مصوبه مجلس در مورد قیمت پتروشیمی‌ها در لایحه بودجه ۹۳ که نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی را حداقل ۱۵ سنت پیش بینی کرده بود، گفت: بعد از این مصوبه مردم ضعیفی که در بورس سرمایه گذاری کرده بودند بالغ بر ده‌ها هزار میلیارد تومان ضرر کردند.

وی افزود: بعضی می‌خواهند با حرف‌های پوپولیستی مردم را از این موضوع غافل کنند در حالی که این به کل کشور ضرر می‌رساند. نماینده مردم اسدآباد در مجلس در پایان اضافه کرد که مخزن مشترک ایران با قطری‌ها سالانه چند صد میلیارد دلار به ضرر کشور است.

به گزارش الف، پیش ازاین گزارش کمیسیون تلفیق برای تعیین قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در چارچوب هدفمندی یارانه‌ها و براساس نرخ بازدهی داخلی ارزی تا ۲۵ درصد به تصویب نمایندگان نرسید و پیشنهادات مختلفی در این رابطه مطرح شد اما نهایتا نمایندگان با پیشنهاد الیاس نادران برای تعیین قیمت حداقل ۱۳ سنت به عنوان نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی موافقت کردند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 51
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 33
  • بازدید ماه : 75
  • بازدید سال : 153
  • بازدید کلی : 759